mandag den 2. april 2012

Isla del Sol og Copacabana

Begge steder lyder som himlen. Men tro mig, det er ikke så idylisk, som det lyder.
Vi havde købt en billet til nordsiden af Isla del Sol, og i vores turistbog skulle stedet være fantastisk smukt og idyllisk. Bogen kaldte stedet charmerende - og som far siger, betyder det 'gammelt og forfaldent', en god beskrivelse af stedet!
På båden mødte vi en fra Chile og fire andre fra Argentina. De var vildt flinke og vi aftalte at sove det samme sted. Men da vi kom frem var det ikke rigtigt hostels eller hoteller, mere familier, som havde nogle ekstra rum, som de lejede ud. Vi fandt et billigt sted ved stranden, som virkelig var noget gammelt lort. Ingen strøm, sengene var af pap, strå og træ, med en lille tynd madras. Det ville måske have været bedre at sove på stranden i telt end i disse senge! Toilettet var boliviansk standard - dog lidt mere exceptionelt, da der var lås. Men alle steder var af samme standard og vi måtte jo sove et eller andet sted. Så vi fandt os et værelse.
Da det var blevet lidt sent med at finde et nogenlunde ordentligt sted måtte vi droppe planerne om at vandre op til nogle inka ruiner, og vi fandt i stedet noget aftensmad. Der var kun en restaurant åbent - en som var familie ejet. Det vil sige at forældrene lavede maden og børnene var tjenerne, hvilket ikke var så charmerende. Og slet ikke da andre børn legede udenfor og de kiggede misundeligt ud ad vinduet.
Om aftenen hyggede vi på stranden med argentinerne, vi snakkede meget om forskellen på vores samfund og det var virkelig interessant og sjovt at snakke med dem.
Næste dag gik med bådtur til sydøen. Her var det lidt mere turistisk og derfor var hygiejnen og husene lidt bedre i stand. Vi gik ud til sydspidsen for at se en gammel ruin og hele vejen tilbage igen, det var sindssygt hårdt.
Desværre kom jeg tilfældigvis til at slette alle billederne på mit kamera, så der røg Machu Picchu, Uros Island, Armantani Island og alle billederne fra nordøen. Æv.
Nu er vi kommet til La Paz og her skal vi bare slappe af så længe vi har lyst, inden vi igen skal på farten.